Sunday, 6 November 2011

Nak jadi cantik

Cantik. 

Tajuk yang sudah lama diperkatakan, mungkin sudah hampir muak setiap telinga yang mendengarnya. Tapi, tak mengapa. Aku juga mahu melakar kata di sini.

Sumpah, aku nak jadi cantik.
Cantik pada akhlak, tutur kata, perbuatan, adab. Siapa yang tak mahu? Aku mahu cantik pada akhlak, bukan untuk menyenangkan sahabat-sahabat di sekelilingku, bukan untuk memancing lelaki melahirkan rasa padaku, bukan untuk mempesonakan makcik-makcik sekeliling rumah, tapi aku mahu cantik kerana Tuhanku. Aku mahu cantik peribadi kerana aku masih  belum layak digelar hamba Nya. Aku hanya insan yang entah Dia pandang atau tidak.


Mungkin manusia berkata bunga mawar itu cantik kerana warna merah mekarnya. Mungkin. Tapi, aku rasa harrumannya yang semerbak itulah yang menjadikan dia cantik dan ingin dimiliki. Entah. Hanya sekadar pendapat.

Ya Allah, perindahkanlah akhlakku sebagaimana Engkau menyempurnakan kejadianku. Ameen.

No comments:

Post a Comment