Tuesday, 4 October 2011

Siapa suka?

Siapa suka penat dan lelah? Siapa suka letih dan tidak bermaya? Kulihat tiada tangan yang diangkat, tiada mulut yang bersuara.
Eh, ada tangan yang menunjuk aku. Ada mulut yang kata aku. Ada mata yang memandang aku. Aku suka penat? Aku suka letih dan sibuk? Aku suka?

Siapa kata aku suka. Mungkin awak dan kamu boleh nilai aku pada zahirnya, tapi terpulanglah. Itu pandangan kamu dan aku tiada hak langsung untuk berkata apa-apa. Biarlah.

Kalau kamu tahu penat ini, lelah ini, letih ini yang mampu melupakan semuanya, pasti kamu tahu betapa terseksanya aku ketika aku sedang berehat. Berehat serupa berfikir. Bergerak dan berlari sahaja mampu buang semuanya. Kalau kamu tahu aku sangat ingat dan tidak mampu lari daripada pemikiran itu pasti kamu mahu aku sibuk. Biar tiada ruang untuk yang lain menjajah mindaku sedang aku bersenang-lenang. Biar kesibukan yang melanda diri mengganti tempat itu.

Kamu tahu apa yang bermain di mindaku?
Tidak, bukan.

Aku tahu. Kadang-kadang ini rasa macam menyeksa diri.
Tapi, aku ada pilihan lain ke?
Sila jawab, wahai penunding jari.

No comments:

Post a Comment